Rodzaje zajęć specjalistycznych
Zajęcia specjalistyczne w naszym przedszkolu prowadzone są przez pedagogów, logopedów, oligofrenopedagogów, psychologa, fizjoterapeutę oraz nauczycieli z odpowiednimi kwalifikacjami.
W ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzone są:
- zajęcia z psychologiem
- terapia logopedyczna
- terapia pedagogiczna
- fizjoterapia
- zajęcia MMR W.Sherborne
- zajęcia Terapii ręki
- Metoda Dobrego Startu (MDS)
- zajęcia w Sali Doświadczania Świata (SDŚ)
- Integracja sensoryczna (SI)/elementy integracji sensorycznej
Zajęcia psychologiczne
Zajęcia z psychologiem polegają na stymulowaniu rozwoju psychicznego dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, poprzez ćwiczenia funkcji poznawczych, percepcyjnych, emocjonalnych oraz interpersonalnych.
Niepełnosprawność intelektualna oraz autyzm to całościowe zaburzenia rozwoju, w związku z tym dotykają każdej sfery funkcjonowania dziecka. Psycholog, w swojej pracy terapeutycznej obejmuje swoim oddziaływaniem każdą z nich.
Terapia logopedyczna
Terapia logopedyczna odbywa się w formie zabawy, jest dostosowana do wieku i możliwości każdego dziecka. Przedszkolaki objęte pomocą, podzielone są na grupy, w zależności od rodzaju występujących trudności artykulacyjnych, wyjątek stanowią dzieci posiadające orzeczenie (terapia indywidualna). W trakcie zajęć prowadzone są m.in. ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny, oddechowy, fonacyjny; ćwiczenia artykulacyjne mające na celu wywołanie i utrwalenie prawidłowej wymowy głosek, a także ćwiczenia poszerzające słownik czynny i bierny.
Terapia pedagogiczna
Terapia pedagogiczna pełni funkcję korekcyjno-kompensacyjną, to szereg oddziaływań na dziecko, które przejawia różnego rodzaju nieprawidłowości w rozwoju psychomotorycznym i społecznym w obrębie motywacji, emocji, nabywania i przyswajania wiedzy, integracji i współżycia społecznego. Terapia pedagogiczna ma na celu stworzenie dziecku możliwości wszechstronnego rozwoju.
Fizjoterapia
Zajęcia mają na celu usprawnianie i wyrównywanie zaburzeń i deficytów związanych z trudnościami w rozwoju motorycznym dziecka, na których pojawienie się mogą mieć wpływ wielorakie czynniki. Zajęcia odbywają się na sali rehabilitacyjnej w formie indywidualnych ćwiczeń oraz zabaw ruchowych z przyborami. Oddziaływania terapeutyczne mają wspomagać harmonijny rozwój psychomotoryczny dziecka w celu osiągnięcia przez nie możliwie największej sprawności oraz poprawy w codziennym funkcjonowaniu.
Zajęcia Metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
Metoda Weroniki Sherborne to system ćwiczeń i zabaw ruchowych, których celem jest wspomaganie prawidłowego rozwoju dziecka i korygowanie powstałych zaburzeń .Ważne miejsce w metodzie odgrywa wielozmysłowa stymulacja psychomotoryczna i społeczna. Podczas ćwiczeń dziecko ma okazję do poznawania i odkrywania własnego ciała. Uczy się nawiązywania kontaktu emocjonalnego z najbliższymi. Zajęcia wpływają pozytywnie na poczucie odrębności i indywidualności dziecka.
Zajęcia Terapia ręki
Terapia ręki to przede wszystkim usprawnianie małej motoryki czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców. To również dostarczanie wrażeń dotykowych, umożliwiających poznanie różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania. Głównym celem terapii ręki jest osiągnięcie samodzielności w zakresie podstawowych czynności życia codziennego. Do innych celów zalicza się także: poprawę umiejętności chwytu, wypracowanie zdolności skupienia uwagi i patrzenia, wzmacnianie koncentracji, poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz przekraczanie linii środka.
Zajęcia w Sali Doświadczania Świata
Głównym celem terapii jest doświadczanie świata zmysłami smaku, wzroku, słuchu, zapachu, dotyku oraz relaksacja i wyciszenie. Podejmując pracę w Sali Doświadczania Świata podejmujemy działania wpływające na wszechstronny rozwój poprzez stymulacje percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej, węchowej, smakowej; oraz doskonalenie zmysłu równowagi.
Zajęcia prowadzone Metodą Dobrego Startu
Głównym celem Metody Dobrego Startu jest wspieranie rozwoju psychomotorycznego dziecka, wykorzystując do tego zabawę i symbole graficzne aktywizujące zmysły. Daje to możliwość szybkiego rozwoju funkcji mających ogromne znaczenie dla nauki czytania i pisania, czyli funkcje ruchowe, słuchowo-językowe czy wzrokowo-przestrzenne. Co więcej, MDS zmusza wszystkie te funkcje do wspólnego działania. Innym założeniem metody Marty Bogdanowicz jest praca nad schematycznością ciała, lateralizacją (stronność – przewaga lepszej połowy ciała).
Integracja Sensoryczna/Elementy integracji sensorycznej
Zajęcia Integracji Sensorycznej (SI) są terapeutyczną i profilaktyczną metodą pracy z dziećmi. Jej autorką była dr Jean Ayres, psycholog i terapeuta zajęciowy. Teoria SI bazuje na wczesnych etapach rozwoju neurofizjologicznego dziecka, gdy zaczynają się kształtować układy zmysłów. Prawidłowy rozwój zmysłów, zarówno organów zmysłów jak i percepcji sensorycznej, stanowi niezbędny warunek dobrego samopoczucia dziecka, zachowania i uczenia się bez zaburzeń i dysfunkcji.