„Jestem tu i teraz” – przedszkolak w świecie uważności.
Współczesny świat przesiąknięty jest permanentnym pośpiechem. Doświadczamy go w pracy zawodowej, często w wypełnianiu domowych obowiązków. Zjawisko to można zauważyć także w przestrzeni przedszkola, gdzie dzieci wpisane w ramy codziennych zadań, zajęć funkcjonują w presji czasu. Taka sytuacja sprzyja napięciom, wysokiemu poziomowi stresu wśród najmłodszych, którzy nie są nauczeni radzenia sobie z takimi sytuacjami.
Ważne zatem staje się powrócenie do równowagi oraz znalezienie sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Taką propozycją jest mindfulness, czyli uważność. Dokładnie definiowana jest ona jako „pełnia umysłu”, „pełna świadomość”. Jon Kabat Zinn, autor najbardziej znanego programu opartego na uważności określa uważność jako bycie skoncentrowanym w określony sposób: świadomie, tu i teraz, bez wartościowania i oceniania.
Innowacja pedagogiczna prowadzona w grupie „Biedronki” oraz „Motyle” ma za zadanie nauczenie dzieci prostych technik służących wyciszeniu, relaksacji, lepszej koncentracji. Poznają je wspólnie z małą żabką, która uczy ich bycia „tu i teraz”.
Działania prowadzone są w oparciu o dwie pozycje terapeutki Eline Snel: „Uważnośc i spokój żabki” oraz „Moja supermoc – uważność
i spokój żabki”.