Procedura BHP w trakcie pandemii Covid-19 w MPI9
Procedura BHP
w trakcie pandemii koronawirusa Covid-19
w Miejskim Przedszkolu Integracyjnym Nr 9 „Na Zielonym Wzgórzu”
W Gorzowie Wielkopolskim
Podstawa prawna:
- Ustawa z 5 grudnia 2008 roku o zapobieganiu i zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
(Dz. U. 2019 poz. 1239 z późn. zm.); - Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019 r. poz. 1148);
- Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. 2019, poz. 59,
oraz 2020 poz. 322, 374 i 567); - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie bezpieczeństwa i higieny
w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.); - Wytyczne przeciwepidemiczne Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia 25 sierpnia 2020 roku
dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej i innych form wychowania przedszkolnego oraz instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, wydane na podstawie
8a, ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej
(Dz. U. 2019, poz. 59, oraz 2020 poz. 322, 374, 567 i 1337).
1. Cel procedury.
Celem niniejszej procedury jest ustalenie sposobu postępowania dla zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz postępowania w przypadku zakażenia koronawirusem lub zachorowania, pracowników świadczących pracę w normalnym trybie w trakcie pandemii COVID-19 na terenie Miejskiego Przedszkola Integracyjnego Nr 9 „Na Zielonym Wzgórzu”
w Gorzowie Wielkopolskim od dnia 11 maja 2020 roku.
2. Zakres procedury.
Niniejsza procedura dotyczy wszystkich pracowników, rodziców i opiekunów
oraz wychowanków Miejskiego Przedszkola Integracyjnego Nr 9 „Na Zielonym Wzgórzu”
w Gorzowie Wielkopolskim nauczycieli, administracji, obsługi świadczących pracę na terenie placówki w trakcie trwania pandemii koronawirusa COVID-19.
3. Odpowiedzialność.
a) Odpowiedzialnym za wdrożeniem procedury i zapoznanie z nią pracowników jest Dyrektor przedszkola.
b) Pracownicy zostają zapoznani z procedurą poprzez wywieszenie jej w widocznym, ustalonym miejscu. Zapoznanie z procedura potwierdzają własnoręcznym podpisem.
c) Pracownicy wykonujący pracę na terenie placówki w trakcie trwania pandemii odpowiedzialni są za przestrzeganie zasad BHP, zgodnie z niniejszą procedurą, a także za bezpieczeństwo i higienę powierzonych im pod opiekę dzieci oraz sprzętów i narzędzi.
4. Ogólne zasady postępowania pracowników na terenie placówki.
- Pracownicy z objawami choroby, takimi jak podwyższona temperatura, wysypka, kaszel, duszności itp., nie są wpuszczani na teren placówki.
- Pracownik po wejściu do przedszkola dezynfekuje ręce płynem do dezynfekcji znajdującym się przy wejściu do przedszkola (załącznik nr 1– dezynfekcja rąk).
- Pracownicy powinni zachować dystans społeczny między sobą minimum 1,5 metra,
w każdej przestrzeni podmiotu. - Pracownicy nie przemieszczają się zbędnie po placówce i nie opuszczają jej
bez ważnego uzasadnienia. - W przedszkolu ogranicza się przebywanie osób trzecich do niezbędnego minimum
z zachowaniem wszelkich środków ostrożności (m.in. osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe, dezynfekcja rąk, tylko osoby zdrowe). - Na wejście rodzica, interesanta do przedszkola zgodę wyraża każdorazowo dyrektor lub kierownik gospodarczy oraz na bieżąco określa zasady kontaktu.
- Personel kuchenny nie powinien kontaktować się z dziećmi ani pozostałym personelem opiekującym się dziećmi.
5. Szczegółowe zasady zachowania higieny przez pracowników w miejscu pracy.
- Personel opiekujący się dziećmi oraz pozostali pracownicy w razie konieczności powinni być zaopatrzeni w indywidualne środki ochrony osobistej: maseczki lub przyłbice, rękawiczki, fartuchy z długim rękawem, z których pracownicy korzystają
w zakresie niezbędnym dla własnego poczucia bezpieczeństwa. (załącznik nr 2 – zakładanie i zdejmowanie maseczki) (załącznik nr 3 – zakładanie i zdejmowanie rękawiczek). - W razie konieczności przeprowadzania zabiegów higienicznych u dziecka – adekwatnie do aktualnej sytuacji, pracownicy powinni być zaopatrzeni w indywidualne środki ochrony osobistej: jednorazowe rękawiczki, maseczki na usta i nos, a także fartuchy z długim rękawem.
- Łazienki przedszkola wyposażyć należy w środki do dezynfekcji rąk dla pracowników na bazie alkoholu (minimum 60%), a dla dzieci w mydło antybakteryjne.
- Przed przystąpieniem do pracy oraz po zakończeniu oraz przy każdym wejściu
do pomieszczenia, zmianie pomieszczenia, należy umyć ręce wodą z mydłem
z instrukcją, przez min. 30 sekund. - Mycie rąk powinno trwać minimum 30 sekund i odbywać się na zasadach szczegółowo opisanych w instrukcji mycia rąk dołączonej w załączniku nr 2
która wywieszona jest w widocznym miejscu w łazienkach dzieci i pracowników. - Należy systematycznie uzupełniać pojemniki na mydło oraz płyn dezynfekcyjny.
- Po skończonej pracy jednorazowe rękawiczki gumowe, jednorazowe maseczki zostają wyrzucone do specjalnie przygotowanego pojemnika z oznaczeniem „Zużyte rękawiczki i maseczki”.
- Wskazani pracownicy odbierający dzieci od rodziców/ opiekunów, w przedsionku
lub przed drzwiami wejściowymi do przedszkola pobierają wywiad o zdrowiu dziecka, prowadzą dziecko do szatni, pomagają dzieciom w czynnościach samoobsługowych, odprowadzają dzieci do grup i przekazują nauczycielowi. - Wskazani pracownicy odprowadzający dzieci (podczas ich odbioru przez rodziców/ opiekunów) sprowadzają dzieci z grupy do szatni, zgłaszając nauczycielowi,
kto przyszedł po dziecko, pomagają dzieciom w czynnościach samoobsługowych
w szatni, odprowadzają dzieci do drzwi wejściowych i po sprawdzeniu zgodności tożsamości z upoważnieniem, przekazują rodzicowi/ opiekunowi lub osobie upoważnionej przez rodzica/opiekuna.
6. Szczegółowe zasady dezynfekcji pomieszczeń i sprzętów.
- Pracownik przystępuje do dezynfekcji w gumowych rękawiczkach ochronnych.
- Sprzęt na placu zabaw musi być regularnie czyszczony z użyciem detergentu
lub dezynfekowany przez konserwatora i/lub wożne. Fakt przeprowadzenia dezynfekcji należy odnotować w karcie dezynfekcji. W przypadku, jeżeli nie ma takiej możliwości należy zabezpieczyć go przed używaniem. - Sale zabaw, przedmioty i sprzęty w przedszkolu należy utrzymywać w czystości
ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych: zabawek, przyborów sportowych, poręczy, klamek, uchwytów, oparć krzesełek, blatów stołów, parapetów, klawiatury, włączników, ciągów komunikacyjnych, itp. - Fakt przeprowadzenia dezynfekcji należy odnotowywać w kartach dezynfekcji (załącznik nr 5 – karty monitorowania).
- Za monitorowanie codziennych prac porządkowych odpowiada kierownik gospodarczy.
- Przeprowadzając dezynfekcję należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta znajdujących się na opakowaniu środka do dezynfekcji. Ważne jest ścisłe przestrzeganie czasu niezbędnego do wywietrzenia dezynfekowanych pomieszczeń, przedmiotów, tak, aby dzieci nie były narażone na wdychanie oparów środków służących do dezynfekcji.
- Wszystkie sprzęty sprzątające oraz narzędzia po zakończeniu pracy muszą zostać zdezynfekowane i odłożone na swoje miejsce.
- Dezynfekcja sprzętów służących do pracy odbywa się z zastosowaniem środka
do dezynfekcji na bazie alkoholu (zawartość minimum 60%) wydawanego przez kierownika gospodarczego lub starszą woźną oddziałową. - Należy ściśle przestrzegać czasu niezbędnego do wywietrzenia dezynfekowanych pomieszczeń, przedmiotów, tak, aby dzieci nie były narażone na wdychanie oparów środków służących do dezynfekcji.
- Celem dezynfekcji sprzętów jest zapobieganie zakażeniu drogą kontaktową
oraz zminimalizowanie ryzyka rozprzestrzeniania się zakażeń.
7. Organizacja żywienia.
- Kierownik gospodarczy jest odpowiedzialny za organizację żywienia,
w tym wybór bezpiecznych dostawców i zdrowych produktów żywieniowych. - Pracownicy kuchni zobowiązani są do przestrzegania zasad higienicznych wymaganych przepisami prawa odnoszących się do funkcjonowania żywienia zbiorowego, należy zachować szczególną ostrożność dotyczącą zabezpieczenia epidemiologicznego pracowników – odległość stanowisk pracy, a jeśli to niemożliwe środki ochrony osobistej, płyny dezynfekujące do czyszczenia powierzchni i sprzętów.
- Szczególną uwagę należy zwrócić na utrzymanie wysokiej higieny w kuchni przedszkolnej, mycia i dezynfekcji stanowisk pracy, opakowań produktów, sprzętu kuchennego, naczyń stołowych oraz sztućców.
- Po zakończonej pracy personel kuchni gruntownie dezynfekuje powierzchnie, sprzęty i pomieszczenia zaplecza kuchennego, zmywalni i obieralni.
- Blaty, stoły, krzesełka, wózki i inne powierzchnie, dezynfekuje się przed każdym użyciem w celu przygotowania posiłku.
- Wielorazowe naczynia i sztućce należy myć w zmywarce z dodatkiem detergentu,
w temperaturze min. 60°C lub wyparzać je. - Po każdym posiłku należy dokładnie posprzątać i zdezynfekować stoły i krzesełka.
- W sali zakazuje się dzieciom bezpośredniego dostępu do wody pitnej. Wodę
do kubków wlewają nauczycielki lub pracownik obsługi.
8. Postanowienia końcowe.
- Pracownicy są odpowiedzialni za przestrzeganie procedury BHP, a także
za bezpieczeństwo i higienę powierzonych im sprzętów i narzędzi. - Za wdrożenie procedury odpowiada kierownik gospodarczy oraz Dyrektor Przedszkola.
- Nadzór nad czynnościami pracowników w zakresie utrzymania czystości sprawuje kierownik gospodarczy oraz Dyrektor Przedszkola.
Procedura wchodzi w życie z dniem 26.08.2020 r.
Załączniki:
Do niniejszej procedury dołączone są następujące załączniki:
Załącznik 1 – Instrukcja dezynfekcji rąk
Załącznik 2 – Instrukcja mycia rąk
Załącznik 3 – Instrukcja zdejmowania_zakładania maski
Załącznik 4 – Instrukcja zakładania zdejmowania rękawic
Załącznik 5 – karty dezynfekcji (procedura BHP covid-19 mpi9_1)