
Stacyjki zadaniowe – Plan Daltoński
Współczesna edukacja wymaga od nauczycieli mniej nauczania, a więcej zachęcania dziecka do bycia aktywnym. Naszym zadaniem jest więc dawanie dziecku szans
na eksperymentowanie, na popełnianie błędów i samodzielne ich poprawianie.
Jedną z takich metod- metod aktywizujących (czyli sposobów nauczania, w którym nauczyciel nie przekazuje przedszkolakom gotowej wiedzy, lecz stwarza warunki do samodzielnego uczenia się) jest metoda stacji zadaniowych. Dzięki tej metodzie nauczyciel angażuje
w ciekawy sposób dzieci w proces zdobywania wiedzy.
Sam nauczyciel występuje w zmienionej roli. Jako widz i obserwator może pozwolić sobie
na lepszą ocenę stopnia zaangażowania uczestników, ich zachowania, stylu pracy itp.
Tygryski świetnie poradziły sobie z zadaniami, które przygotowała dla nich prowadząca. Kilka dni przed planowanymi zajęciami przygotowywałam niezbędne materiały. W tych przygotowaniach uczestniczyły również dzieci. Starałam się nie zdradzać zbyt wiele, tak aby dzieci miały jak największą niespodziankę.
Temat zajęć „ Nasze zmysły” – Poniżej znajduje się lista zadań, które miały wykonać dzieci, zaznaczone było wykonanie zadania na karcie zbiorczej (pociąg – wagoniki ze stacyjkami)
i dzieci same mogły zaznaczyć na jakim zadaniu były:
Stacje – praca własna podczas sytuacji zadaniowych (organizacja pracy na zasadzie rynku- swobodne przemieszczanie się z miejsca do miejsca):
• stacyjkowo – kasztankowo – zmysł dotyku i wzroku – wykonanie ludzika z kasztanów.
• stacyjkowo frotażowo – zmysł wzroku i dotyku- dzieci tworzył frotaż z liści i monet.
• stacyjkowo grzechotkowo – zmysł słuchu- wybranie dwóch tak samo grzechocących instrumentów.
• stacyjkowo – smakowo – zapachowo – próbowanie różnych smaków i wąchanie przypraw.
• stacyjkowo fakturowo – zmysł dotyku- dotykanie różnych materiałów.
Tygryski były zachwycone i zadowolone że mogły same decydować o ty w jakim stacyjkowie najpierw będą i chętnie brały w tym udział. Na pewno powtórzymy nasze zadaniowo przy innej tematyce w najbliższym czasie.