
Program aktywności Knillów
Podstawowym celem metody jest rozbudowanie aktywności dziecka niepełnosprawnego, zachęcanie go do działania, przejawiania własnej inicjatywy oraz tworzenie kanału komunikacyjnego. Zajęcia uzupełniają podstawową terapię, pomagają dziecku nabywać:
- poczucia bezpieczeństwa,
- świadomości własnego ciała,
- wrażliwości na wzajemnie wysyłane sygnały,
- nawiązywać kontakt i komunikować się,
- podejmować aktywność.
Działania terapeutyczne oparte są na tworzeniu okazji do doświadczania i nabywania podstawowych informacji o sobie, co następuje w toku wykonywania sekwencji ćwiczeń ruchowych.
- Program wprowadzający,
- Program I – aktywności koncentrują się na ćwiczeniu górnej partii ciała,
- Program II – aktywności koncentrują się na ćwiczeniu dolnych partii ciała,
- Program III – wymaga większej sprawności i umiejętności koncentrowania uwagi niż pierwsze 3 programy,
- Program IV – najbardziej zaawansowany, dużą rolę odgrywa własna inicjatywa dziecka np. taniec,
- Program specjalny – przeznaczony dla dzieci ze znaczną niepełnosprawnością ruchową.
Każda sesja polega na wykonywaniu wspólnie aktywności zgodnie z muzyką i instrukcjami odtwarzanymi z płyty CD, w bliskim kontakcie fizycznym. Ćwiczenia składające się na dany program aktywności następują po sobie według stałego schematu, co czyni zajęcia dla dziecka przewidywalnymi i bezpiecznymi.
Przykładowo program wprowadzający zawiera: kołysanie, wymachiwanie rękoma, pocieranie dłoni, klaskanie, głaskanie głowy, głaskanie brzucha, relaksację. Sesja w zależności od programu trwa od ok. 8 do ok. 20 minut. Sesji zawsze towarzyszy specjalnie skomponowana muzyka, która rozwija się zawsze w taki sam sposób:
Według M.Ch.Knillów w kontakcie z osobami, które mają duże trudności w komunikowaniu się, szczególnie ważna jest świadomość własnego zachowania terapeuty/opiekuna. Tym samym istotne jest zwrócenie uwagi na gesty, mimikę, ton głosu, pozycje ciała i ruchu oraz dłonie, przez które głównie następuje kontakt dziecko – terapeuta. Wszystkie te elementy tworzą ważny sposób komunikacji niewerbalnej szczególnie dla dzieci/osób z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną.
Aktywność ruchowa sprzyja kształtowaniu świadomości swojego ciała, pozwala również nawiązywać bliski kontakt emocjonalny
z innymi osobami. Poprzez kontakt fizyczny dziecko nabywa poczucia bezpieczeństwa, pewności siebie i otwartość na świat. Poprzez ruch kierujemy uwagą dziecka i pobudzamy jego zainteresowanie.
Ćwiczenia z zastosowaniem Programów M.Ch.Knillów są lubianą przez dzieci formą ekspresji.